Wednesday, October 26, 2011

Tok Min...

Assalamualaikum.
Rasanya lama sangat aku tak singgah kat blok aku yg kalau boleh besawang, penoh sawang dh dia.. Btw, blok aku pun dah berubah, special plus big thanks to Cik AinBaek yang dah modifide blok aku nih.. :)

Tapi, harini, 26/10/11, aku ada satu cerita sedih.. Hangpa rasa2 apa ?
Actually, harini, tok sedara aku, Mohd Amin *kalau x silap aku la* dah meninggal dunia. Aku panggil dia TokMin. Dia pergi pun without any sign sebab even dia ada sakit jantung, tapi dia still kuat. And you know what, muka ayah aku sangat sebijik dengan muka dia. Even depa nih cuma la pangkat bapak ngan anak sedara, tapi ramai orang kata depa ni macam anak beranak. Aku sendiri pun akan kata macam tu jugak. Kalau hangpa tengok pun akan kata macam tu. 
The story begins with, almost 2am, dia pegi hospital dengan anak dia, PakFahmi. Hospital Parit Buntar n depa ni memang dok kat PB pon. Dokter cakap TokMin ni sakit gastrik. Tu yang dia x amek kesah sangat tu.. But then, almost 5am plusplus, kami dapat berita yg dia dh x dak. 
After Suboh, semua gerak balik kampung. Nasib baik la hari dia meninggal tu, hari Deepavali. So cuti and adek beradek kami yang dok KL pun boleh turun la. And the most unforgettable moment is, kira aku n family sampai dulu sementara jenazah nak balik kampung kan, from Parit Buntar to Selama. Bila jenazah sampai ja, TokYang aku, *moyang aku* yakni mak TokMin nangis kuat sangat. That was my first time tgk TokYang nangis macam tu skali. Dia panggil ja nama anak dia. Yela, sebab  TokMin tu, her last son. Lepas TokMin meninggal, waris lelaki dah tadak la. Tinggal perempuan ja semua. Ayah aku la tolong tenangkan nenek dia. Aku plak,, I cant stand to see people cryin'. Nanti aku pun meleleh gak. So aku dok dapur ngn mak aku.
After that, baru la ramai sikit orang datang ziarah. Dalam pukul 10 pagi, jenazah dimandikan. Pukul 11 pagi, jenazah dikebumikan... 
Sungguh tak sangka kan siapa yg pergi dulu. Tua muda sakit x sakit semua akan pergi jugak kan.. Kita dah tak boleh nak lengah2 dah time tu. So, dari sekarang ni la, kita kena banyakkan amalan kita kan.. 

So, people who read this,, I hope you may give Al-Fathihah to the arwah. Al-Fathihah...

No comments:

Post a Comment